söndag 13 februari 2011

Vad är socker???

En drog skulle jag vilja säga...finns det något som är bra med socker??
Man får hyperaktiva barn, man blir tjock, man blir på dåligt humör då blodsockret är i botten & måste hela tiden äta socker för att hålla en jämn blodsocker nivå (vilken är på tok för hög) för att inte må skit, man är hungrig & sugen typ hela tiden...
Jag kan iaf inte hitta några fördelar med socker...
Klart som 17 att det är gott med en chokladbit, kaka eller annat sött ibland, men det vardagliga sockret som finns i tamejtusan allt...youghurt/mjölk, bröd, flingor, korv för att bara näma lite.... I 1 liter lättyoggi är det 30 sockerbitar...HALLÅ!!!! är det konstigt att man blir hög på socker redan vid frukost???
Nää, Johan & jag har bestämt oss för att minimera intaget av socker, vitt mjöl & mjölk, det finns så mkt bra alternativ till det. Framför allt för barnens skull, man gör dom ingen tjänst när man låter dom äta fruktyoughurt med kalaspuffar till frukost (vilket dom iofs aldrig har fått) oboy med en rostmacka tex...vart finns näringen & energin i det?? Nopp, dom blir socker stinna & får i sig väldigt snabb energi som försvinner direkt...vad ska dom sen ta av fram till lunch?? dom blir skit griniga & sugna på allt möjligt...

Så, då har jag nog fått ur mig det mesta jag tänker på...
kan rekomendera att läsa boken:

Kärnfrisk familj : så gör du! - livsstil utan socker, stress och kemikalier, förändrar din vardag för alltid

av Ninka-Bernadette Mauritson, Morten Mauritson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar